Fietsvoorzieningen op verkeersaders

CROW-richtlijnen fietsvoorzieningen
De verkeersaders in de Haagse regio kunnen onderverdeeld worden in regionale hoofdwegen, stedelijke hoofdwegen en gebiedsontsluitingswegen (soms wijkontsluitingswegen genoemd). Op alle verkeersaders geldt een maximumsnelheid 50 km/uur of hoger. Volgens de richtlijnen van CROW moeten op verkeersaders vrijliggende fietsvoorzieningen worden aangelegd, tenzij het om een gebiedsontsluitingsweg gaat met 2 × 1 rijstroken en weinig fietsverkeer.

Op enkele verkeersaders in onze regio ontbreken nog adequate fietsvoorzieningen.

Verkeersaders zonder adequate fietsvoorzieningen

Stedelijke hoofdwegen

  • De Burgemeester PatijnlaanCentrumring S100, met smalle fietsstroken pal langs geparkeerde auto’s
  • De Stadhouderslaanstadsroute S103 met smalle fietsstroken of geen fietsvoorzieningen
  • De Schenkkadehoofdweg met smalle fietsstroken pal langs geparkeerde auto’s

Gebiedsontsluitingswegen

  • De Escamplaan tussen de Volendamlaan en de Leyweg — gebiedsontsluitingsweg met fietsstroken langs geparkeerde auto’s
  • De Geestbrugweg en Prinses Mariannelaangebiedsontsluitingsweg met fietsstroken langs geparkeerde auto’s
  • De Jan van der Heijdenstraatgebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstroken pal langs geparkeerde auto’s
  • De Johann Sebastian Bachlaangebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstroken
  • De Laan van Meerdervoort tussen de Fahrenheitstraat en de Laan van Eik en Duinen — gebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstroken of geen fietsvoorzieningen
  • De Maanweggebiedsontsluitingsweg met 2 × 2 rijstroken zonder fietsvoorzieningen
  • De Melis Stokelaan tussen de Troelstrakade en de Moerweg — gebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstroken pal langs geparkeerde auto’s
  • De Melis Stokelaan tussen de Dedemvaartsweg en de Lozerlaan — gebiedsontsluitingsweg met aan de zuidoostkant een fietsstrook langs geparkeerde auto’s
  • De Prins Willemstraat tussen de Duinstraat en de Jurriaan Kokstraat – gebiedsontsluitingsweg zonder fietsvoorzieningen – wordt in 2018 voorzien van smalle fietsstroken!
  • Het Oosteindegebiedontsluitingsweg met smalle fietsstroken
  • De Van der Oudermeulenlaangebiedsontsluitingsweg zonder fietsvoorzieningen
  • De Vreeswijkstraat tussen de Soestdijksekade de Loevesteinlaan — gebiedsontsluitingsweg met 2 × 2 rijstroken en aan de noordwestkant een smalle fietsstrook langs geparkeerde auto’s

Deze lijst is incompleet. De Fietsersbond pleit voor veilige fietsvoorzieningen op alle verkeersaders. Dat betekent: fietsvoorzieningen die minstens aan de minimumeisen van CROW-Fietsberaad voldoen.

Geplande herprofileringen

Gelukkig zijn er ook plannen om de fietsvoorzieningen te verbeteren op (delen van) enkele verkeersaders.