Halteschouw deel I: Loosduinen

Eindhalte tram 3 naast halte 2

De fiets wordt vaak gebruikt vóór en na een rit met het ov. Waar overgestapt wordt moeten de stallingsvoorzieningen in orde zijn. Eerder hebben wij de voorzieningen op verschillende treinstations geschouwd. In deze reeks schouwen we de stallingsvoorzieningen in de Haagse regio waar overgestapt wordt op bus of tram.

In dit eerste deel worden de eindhaltes van tramlijnen 2 en 3 in stadsdeel Loosduinen onder de loep genomen.

door Arthur Marquard en Thomas Hood

Nabij de eindhalte van tramlijn 3 op het Arnold Spoelplein zijn er verschillende stallingsmogelijkheden.

In de directe nabijheid van de halte aan het einde van de Pisuissestraat staan 15 nietjes waarvan er ten tijde van de schouw 9 bezet waren.

Eindhalte tram 3 naast halte 1

Om de hoek op iets grotere loopafstand van de tramhalte staan er voor een woonflat zeven fietsnietjes. Deze voorziening stond tijdens de schouw behoorlijk vol.

Eindhalte tram 3 om de hoek voor flat

Aan de overzijde van het Arnold Spoelplein staan zes fietsnietjes die bedoeld zijn voor bezoekers van het winkelgebied. Naast de halte van buslijnen 26 en 31 staan er nog tien. Bijna alle plaatsen waren ten tijde van de schouw bezet en er werd ook van de fietsnietjes af geparkeerd.

Eindhalte tram 3 naast bushalte

Verder zijn er aan één zijde van de Pisuissestraat op regelmatige tussenafstanden fietsnietjes in tweetallen geplaatst. Deze zijn duidelijk bedoeld voor de bewoners.

Eindhalte tram 3 Pisuissestraat

De eindhalte van tramlijn 2 in Kraayenstein kent fietsparkeerplaatsen die direct naast de tramhalte zijn gelegen. Er staan tien fietsnietjes en een overdekte fietsenrek. Deze voorzieningen worden goed gebruikt.

De overkapping zit vol met gaten en de roestige constructie oogt wel erg armoedig. Veel plekken zijn ingenomen door deelfietsen in twijfelachtige staat.

Conclusie

De stallingsmogelijkheden bij de eindhalte van lijn 3 zijn van een basaal niveau en zijn versnipperd. Het aantal fietsnietjes lijkt krap voldoende maar een overdekte stallingsmogelijkheid ontbreekt.

De stallingsmogelijkheden bij de eindhalte van lijn 2 zijn ondermaats en verwaarloosd. Gezien de rol die deze halte moet spelen als opstappunt voor bewoners van Vroondaal zijn de voorzieningen onvoldoende. De capaciteit moet worden uitbreid, het aandeel overdekte stallingsplaatsen moet worden vergroot en de kwaliteit van de fietsenrekken moet worden verbeterd.

In het volgende deel bekijken we de eindhaltes van tramlijnen 4 (Uithof) en 9 (Vrederust) in stadsdeel Escamp.

Categorieën