Fietsroutes

Recreative fietsroutes

De gemeente Den Haag heeft samen met de Fietsersbond een bewegwijzerde Parkenroute ontworpen.

Onze onderafdeling Leidschendam-Voorburg heeft een fietsroute in de Vlietzone samengesteld.

De gemeentes Wassenaar en Rijswijk hebben ook recreatieve fietsroutes samengesteld.

Doorfietsroutes

Doorfietsroutes zijn hoogwaardige fietsroutes. Buiten de bebouwde kom zorgen ze voor directe fietsverbindingen tussen stadscentra, woon- en werklocaties en andere belangrijke bestemmingen en zijn geschikte voor hogere snelheden. Binnen de bebouwde kom hebben ze een grote capaciteit; fietsers ondervinden minder oponthoud en minder overlast van ander wegverkeer.

Buiten de bebouwde kom

De provincie Zuid-Holland heeft verschillende doorfietsroutes aangelegd inclusief twee die Leiden en Den Haag met elkaar verbinden: de Velostrada en de Via44.

Tussen Zoetermeer en Voorburg ligt ook een doorfietsroute. De Fietsersbond wil dat deze route wordt verlengd tot aan de Haagse binnenstad.

Het is de bedoeling om een doorfietsroute tussen Rotterdam en Den Haag te voltooien en ook een doorfietsroute tussen het Westland en Den Haag aan te leggen.

Binnen de bebouwde kom

Voorburg

Verlengde Velostrada

De Velostrada wordt doorgetrokken vanaf station Mariahoeve tot aan de omgeving van station Hollands Spoor. Onze onderafdeling Leidschendam-Voorburg houdt de ontwikkelingen in de gaten.

Den Haag

Doorfietsroute Regentessekwartier – Loosduinen

Den Haag heeft geen fietsroute die de beschrijving ‘hoogwaardig’ ten volle verdient maar in de jaren zeventig van de vorige eeuw is er wel een bijzondere ‘demonstratiefietsroute‘ aangelegd. Deze fietsroute, die nooit voltooid is en deels al afgebroken is, liep na aanleg vanaf de Prins Hendrikstraat in de binnenstad, via de Weimarstraat, de Mient, de Albardastraat, de Toscaninistraat en wat nu de Strausspaden heten naar de Aaltje Noordewierstraat in Loosduinen. Een ontbrekende schakel in deze route was altijd de kleine Weimarstraat (tussen de Valkenboslaan en -kade): daar moesten en moeten fietsers nog altijd tussen het auto- en busverkeer fietsen op een smalle 50 km/uur-weg met aan beide kanten parkeren. Dat vinden wij onvoldoende veilig. Het tweerichtingenfietspad in het bredere deel van de Weimarstraat (tussen het Koningsplein en de Valkenboslaan) werd in 2003 ten gunste van andere belangen verwijderd. Het brede deel van de Weimarstraat blijft voldoende veilig voor fietsers omdat de maximumsnelheid 30 km/uur is maar doorgaande fietsers hebben wel last van andere weggebruikers in het drukke winkelgebied. Wat overblijft van de demonstratiefietsroute is een ruim bemeten tweerichtingenfietspad op de Mient en in de Albardastraat: 4,0 m breed met asfaltverharding en voorrang op sommige kruisingen. Ondanks de populariteit van de route heeft de gemeente in 2016 voorgesteld om het deel van de route op de Mient tussen de Kamperfoeliestraat en de De Savornin Lohmanlaan op te heffen ten gunste van autoparkeren. Daar is na protest van burgers van afgezien.

Het FietsroutePlusPlan

In een document van enkele jaren geleden hebben wij een plan gepresenteerd voor een netwerk van doorfietsroutes in de Haagse regio. We staan nog steeds grotendeels achter dit plan.

Andere steden

De naam ‘doorfietsroute’ is eerst in de gemeente Utrecht geïntroduceerd en wordt inmiddels in andere delen van Nederland gebruikt. Amsterdam spreekt van ‘Plusnet-fietsroutes’. De metropoolregio’s Amsterdam en Rotterdam – Den Haag gebruiken liever de term ‘metropolitane fietsroutes’. Doorfietsroutes buiten de bebouwde kom heetten vroeger ‘snelfietsroutes’ maar deze benaming is in ongenade gevallen.

Hoofdfietsroutes

Hoofdfietsroutes zijn fietsroutes waar veel fietsers gebruik van maken.

Den Haag heeft een network van hoofdfietsroutes die grotendeels overeenkomt met het network van hoofdroutes voor de auto.

Fietsroutenetwerk Den Haag
Beeld-auteur: Gemeente Den Haag

De gemeente Den Haag verbetert in het kader van het sterfietsprogramma enkele hoofdfietsroutes waarvan delen op dit moment niet goed zijn ingericht — er ontbreken bijvoorbeeld adequate fietsvoorzieningen of fietsoversteekplaatsen. Streefdoelen bij het ontwerpen van de nieuwe voorzieningen zijn: ‘meer comfort, herkenbaarheid, directheid en verkeersveiligheid.’

(Volgens de Haagse nota mobiliteit (Hnm) moeten zogenaamde ‘sterfietsroutes’ de eigenschappen hebben van wat wij ‘doorfietsroutes’ noemen. Zo moeten sterfietsroutes de belangrijkste verbindingen worden tussen de binnenstad en het buitengebied; moeten ze goed aansluiten op snelfietsroutes; moeten ze ononderbroken, snel, direct en veilig zijn en moeten ze voornamelijk langs rustige wegen lopen. Maar in de praktijk zijn de fietsvoorzieningen die sterfietsprojecten opleveren niet beter, en soms slechter, dan de fietsvoorzieningen op andere hoofdfietsroutes. Dat komt doordat bij sterfietsprojecten de tracés worden aangepakt waarop het altijd bijzonder moeilijk was om fietsvoorzieningen in te passen. En terwijl de Hnm stelt dat op ‘sterfietsroutes’ de fietsvoorzieningen een hoge prioriteit moeten krijgen, leert de ervaring ons dat de fietsvoorzieningen een lagere prioriteit krijgen dan o.a. de doorstroming van het autoverkeer en de autoparkeercapaciteit. Een voorbeeld is de Prins Willemstraat, die in het kader van een sterfietsproject erg smalle fietsstroken krijgt omdat de gemeente daar geen parkeerplaasten wil opheffen.)

1. Sterfietsproject Binnenstad – Scheveningen-Haven

Dit project betreft de straten: Noordwal, De Constant Rebecquestraat, Suezkade, Conradkade en Kranenburgweg.

Alle straten behalve de Kranenburgweg zijn inmiddels heringericht. Vooral de fietsvoorzieningen op de Conradkade tussen de Laan van Meerdervoort en de President Kennedylaan zijn verbeterd — daar liggen nu langs het Verversingskanaal comfortabel fietsstraten en tweerichtingenfietspaden.

De nieuwe fietsvoorzieningen zijn smal — op de Noordwal is het fietspad bijvoorbeeld slechts 1,75 meter — en de fietspaden zijn niet overal voorzien van vergevingsgezinde randjes. De fietser krijgt geen voorrang op de meeste kruisingen. De onveilige oversteek Conradkade / Laan van Meerdervoort / Reinkenstraat is niet aangepast. De gemeente heeft vaak andere belangen laten prevaleren boven de veiligheid en comfort van de fietser.

Aan de zuidwestkant van het Verversingskanaal zou het wel mogelijk zijn om een snel, veilig, beschutte en comfortabele fietsroute te realiseren. Over een eerder voorstel van het college hebben wij een zienswijze ingediend met toelichting in deze presentatie. In december 2015 heeft het college een voorlopig ontwerp gepresenteerd, zonder de belangrijkste punten uit onze zienswijze over te nemen, maar wel met een aantal verbeteringen… én verslechteringen. Over het voorontwerp hebben wij opnieuw een brief ingediend. De gemeente heeft geen van onze suggesties overgenomen maar heeft wel besloten om de fietsstrook op de Noordwal te versmallen van 1,70 meter tot 1,50 meter en te onderbreken bij de kruispunten.

2. Sterfietsproject Binnenstad – Leidschenveen

Dit project betreft de straten: Schedeldoekshaven, Prins Bernhardviaduct, Juliana van Stolberglaan, IJsclubweg, IJsclubpad, Nicolaas Beetslaan, fietspad langs de spoorbaan, Sint Martinuslaan, Rembrandtlaan, Wijkerlaan, Schrepelpad, Philippus Uythovenpad, Nieuweveensepad.

De gemeente Den Haag heeft in 2013 een voorontwerp gepresenteerd met elementen uit ons voorstel. In april 2016 is een nieuw voorontwerp gepresenteerd. Een deel daarvan is aangenomen door de raad maar raadsleden hebben het college gevraagd om het deel van de Juliana van Stolberglaan tussen de Stuyvesantplein en de IJsclubweg fietsvriendelijker te maken. De gemeente wou op dit wegvak fietsstroken aanleggen naast geparkeerde auto’s — mét schrikstroken — op een rijbaan met een maximumsnelheid van 50 km/uur. Deze fietsvoorzieningen kunnen niet hoogwaardig worden genoemd en de Fietsersbond heeft daarom een voorstel ingediend dat voorziet in vrijliggende fietspaden die ten kosten zouden gaan van één van de vier parkeerstroken. Het college bleek niet bereid parkeerplaatsen op te heffen en kwam met een aangepast ontwerp waarin de schrikstrook is samengevoegd met de fietsstrook. Deze aanpassing noemt het college een verbetering ten opzichte van het vorige ontwerp maar is het niet.

De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een deel van de route dat op haar grondgebied ligt ook flink verbeterd.

3 & 4. Sterfietsproject Binnenstad – Scheveningen-Bad

Dit project betreft de straten: Koningskade, Javastraat, Nassauplein, Bankastraat, Doctor Aletta Jacobsweg, Nieuwe Parklaan en Badhuisweg.

Vrijliggende fietspaden zijn aangelegd in de smalle delen van de Javastraat en de Laan van Meerdervoort waar vroeger geen fietsvoorzieningen lagen voor fietsverkeer in zuidwestelijke richting; zo is het nu mogelijk om in zowel zuidwestelijke als noordoostelijke richting te fietsen. De fietsstroken aan de zuidoostkant van de straten zijn verbreed en voorzien van schrikstroken naast de parkeerhavens. Een enorme verbetering.

De Bankastraat is in 2016-2017 heringericht. De straat heeft fietssuggestiestroken gekregen op het hoge deel (maximumsnelheid: 50 km/uur) en vrijliggende fietspaden op het lage deel.

Op de Nieuwe Parklaan is een hoofdfietsroute gerealiseerd die voor het grootste deel over een breed tweerichtingenfietspad loopt, aangevuld met stukken fietsstraat met langsparkeren.

Het verbeteren van andere delen van de route wordt onderzocht. Zo moet bijvoorbeeld het knooppunt Bankastraat / Kerkhoflaan / Aletta Jacobsweg worden heringericht zodat fietsers veiliger kunnen oversteken.

5. Sterfietsproject Binnenstad – Ypenburg

Dit project betreft de straten: Trekweg, Cromvlietkade, Geestbrug, Hoekweg, kippenbruggetje (de Nieuwe Tolbrug), Westvlietweg, Meijvlietpad en Jan Linzelviaduct fietsviaduct over de A4, Postenkade.

nullDe fietsstraat op de Trekweg is met een effectieve breedte van 3,0 meter smaller dan de minimumbreedte (3,6 m) die aanbevolen wordt door CROW.

De Hoekweg in Voorburg is vanwege het opnemen van een autoparkeerstrook nóg smaller, met een effectieve breedte van 2,5 meter.null Als een breed voertuig door de straat rijdt moet de fietser uitwijken naar het trottoir. Om dit probleem op te lossen moeten de parkeerhavens tussen de bomen worden aangelegd in plaats van ernaast.

Er moet nog een brug worden gebouwd voor fietsers naast het kippenbruggetje.

6. Sterfietsproject Binnenstad – Wateringse Veld

Dit project betreft de straten: Prinsegracht, ‘s-Gravenzandelaan, Monstersestraat, Delftselaan, Schalk Burgerstraat, Hoefkade, Veluweplein, Zuiderpark, Aagje Dekenlaan, Geysterenweg, Guntersteinweg, Sammersweg, Noordweg en de Laan van Wateringse Veld naar de recreatieve fietsroute langs de Zweth.

Een voorlopig ontwerp is in 2016 vrijgegeven voor inspraak en vervolgens licht aangepast door de raad aangenomen.

De Pim Fortuynbrug is inmiddels (januari 2022) verbreed en het vrijliggend fietspad aan de westkant van de brug kan nu in beide richtingen worden gebruikt. Zo is het nu mogelijk om vanaf de P. Droogleever Fortuynweg via de westzijde van de brug en het Veluweplein te fietsen naar de Schalk Burgerstraat.

De herinrichting van de Schalk Burgerstraat begint in mei 2022.

In het kader van dit project is een fietsbrug over de Korte Laak aangelegd om de Aagje Dekenlaan te verbinden met de Geysterenweg. Voor dit deel is een apart voorlopig ontwerp vastgesteld.

7. Sterfietsproject Binnenstad – Rijswijk

Dit project betreft de straten: Stationsweg, Stationsplein, Waaldorpstraat, Hildebrandstraat, Alberdingk Thijmstraat en Huis te Landelaan.

Tussen de binnenstad en Station Hollands Spoor is op de Stationsweg de zogenaamde Loper Oude Centrum gerealiseerd. Voordeel van dit plan voor fietsers is dat doorgaand autoverkeer uit het gebied is geweerd. De herinrichting van het gebied rondom Station Hollands Spoor is eerder mislukt maar sinds het doorgaand autoverkeer is verdwenen zijn de gevolgen daarvan minder ernstig.

Wegens stedenbouwkundige fouten moeten fietsers tussen Station Hollands Spoor en het Hildebrandplein de drukke Waldorpstraat drie keer oversteken. In deze straat wordt met hoge snelheden gereden en op de kruispunten gebeuren veel ongelukken. De gemeente laat kansen liggen om deze fouten te herstellen.

De gemeente heeft het extreem onveilige kruispunt Waldorpstraat / Viaductweg heringericht om een veiliger situatie te creëren voor fietsers. Sindsdien vinden er minder ongevallen plaats maar om de situatie echt veilig te maken had er een rotonde moeten worden aangelegd; helaas zijn parcelen grond vlakbij het kruispunt verkocht en volgebouwd en werd een rotonde hiermee onmogelijk gemaakt. De gemeente denkt niet vooruit. Terwijl een nieuwe woonwijk wordt aangelegd in de naastliggende Petroleumhaven ontbreekt op het heringerichte kruispunt een voetgangersoversteekplaats.

In de Alberdingk Thijmstraat zijn de vrijliggende fietspaden in 2016 vernieuwd maar de breedte is slechts 2,0 meter gebleven en de afscheiding tussen fietspad en trottoir is niet vergevingsgezind.

Het Hildebrandplein blijft het ernstigste knelpunt: richting Rijswijk moet de fietser bij het kruispunt drie keer oversteken. Drukke rijbanen, uit de voorrang, zonder verkeerslichten, veel ongelukken. De gemeente wil het kruispunt herinrichten en de autohoofdroute S105 ondergronds brengen. Wij vinden: hoe eerder hoe beter!

8. Sterfietsproject Binnenstad – Moerwijk

Dit project betreft de straten: Hoefkade, Wouwermanstraat, … , Erasmusweg. Tussen de Wouwermanstraat en de Erasmusweg was eerder een fietspad voorzien langs het spoor en door het Willem Dreespark.

De gemeente wil de Hoefkade herinrichten als 30 km/uur-straat met 50 km/uur-verkeersdrempels. Als hiermee de snelheid van het verkeer omlaag wordt gebracht kan de herinrichting gunstig uitpakken voor fietsers.

9. Sterfietsproject Binnenstad – Scheveningen-Dorp

Dit project betreft de straten: Alexanderstraat, Javastraat, Scheveningseweg, Carnegieplein, Scheveningseweg, Prins Willemstraat, Jurriaan Kokstraat, Badhuiskade en Gevers Deynootweg.

De Javastraat is al heringericht.

De Alexanderstraat heeft fietsonvriendelijke bestrating (ook na de herinrichting). De gemeente is wel voornemens de maximumsnelheid te verlagen van 50 km/uur naar 30 km/uur.

Op het zuidoostelijke deel van de Scheveningseweg kan uitsluitend in één richting worden gefietst. Over een paar jaar wordt er voor fietsen in oostelijke richting een vrijliggend fietspad aangelegd.

De Prins Willemstraat heeft onlangs smalle fietsstroken gekregen naast geparkeerde auto’s op een drukke 50 km/uur-rijbaan terwijl er vrijliggende fietspaden hadden moeten komen. Fietspaden kwamen er niet omdat de gemeente geen straatparkeerplaatsen durfde op te heffen, ook al is een ondergrondse autoparkeergarage aangelegd in de straat.

Ook op de Jurriaan Kokstraat, Badhuiskade en Gevers Deynootweg tot aan de Badhuisweg liggen fietsstroken naast geparkeerde auto’s op een rijbaan waar 50 km/uur wordt gereden.