Halteschouw deel II: Bouwlust

Eindhalte tramlijn 4 fietsnietjes

De fiets wordt vaak gebruikt vóór en na een rit met het ov. Waar overgestapt wordt moeten de stallingsvoorzieningen in orde zijn. Eerder hebben wij de voorzieningen op verschillende treinstations geschouwd. In deze reeks schouwen we de stallingsvoorzieningen in de Haagse regio waar overgestapt wordt op bus of tram.

In dit tweede deel worden de eindhaltes van tramlijnen 4 en 9 in Bouwlust, stadsdeel Escamp, onder de loep genomen.

door Arthur Marquard en Thomas Hood

De eindhalte van tramlijn 4 op de Uithof is een opstappunt voor reizigers uit de buurten De Uithof en Haagse Tuinen en uit de richting Poeldijk. Helaas is de fietsenstalling in capaciteit nogal beperkt en oogt ze chaotisch. Er zijn slechts tien fietsnietjes beschikbaar. Die worden allemaal gebruikt en er staan meer fietsen geparkeerd buiten de stallingsruimte.

Eindhalte tramlijn 4 fietsnietjes

Er is geen overdekte stallingsmogelijkheid. Op het terrein, naast de voorziening voor HTM- trambestuurders, zou er wel ruimte voor zijn.

Wat wel positief is, is dat Biesieklette fietskluizen verhuurt in de nabijheid van deze halte. De kluis gaat op slot; de gestalde fiets staat er droog en veilig. Een kluis kan worden gehuurd voor € 7,50 per maand. Het aanbod is wel beperkt tot 13 kluizen.

Eindhalte tramlijn 4 fietskluizen

De eindhalte van tramlijn 9 op de Melis Stokelaan heeft goede stallingsvoorzieningen. Één stalling is gelegen binnen de keerlus van de tram, op enkele tientallen meters afstand van het opstapperron. Daar staan voldoende fietsnietjes.

Eindhalte tramlijn 9 fietsnietjes

Een deel van de stalling is overdekt. Hier staan fietsenrekken zonder aanbindvoorziening.

Eindhalte tramlijn 9 overdekte fietsenstalling

Ook bij deze eindhalte worden, net als bij lijn 4, fietskluizen aangeboden door Biesieklette: maar liefst 17 in totaal.

Eindhalte tramlijn 9 fietskluisjes

Wij zagen echter dat de praktijk weerbarstig is. De stalling binnen de keerlus was tijdens de schouw bijna leeg, terwijl de fietsnietjes naast de Melis Stokelaan overvol stonden.

Eindhalte tramlijn 9 fietsnietjes

Bovendien stonden er veel fietsen aan de hekken van de halte zelf vastgebonden. Dat is onwenselijk want deze fietsen kunnen bijvoorbeeld mensen met een beperking hinderen.

Eindhalte tramlijn 9 foutgeparkeerde fietsen

Conclusie

De eindhalte van lijn 4 laat qua stallingsmogelijkheden veel te wensen over. De stalling is te klein, is niet overdekt en oogt chaotisch. Een pluspunt is dat er fietskluizen worden aangeboden. Wij bevelen aan de stallingscapaciteit te vergroten en te voorzien van een overdekt deel.

De eindhalte van lijn 9 kent voldoende capaciteit en is deels overdekt. De ouderwetse fietsrekken kunnen beter vervangen worden door rekken met aanbindvoorziening met het Fietsparkeur-keurmerk. Ook hier worden fietskluizen verhuurd. De gemeente zou maatregelen moeten treffen om te voorkomen dat fietsen op het perron van de tramhalte worden geparkeerd. Dat laatste geldt trouwens voor alle tramhaltes.

In het volgende deel bekijken we de eindhaltes van tramlijnen 6, 15, 16 en 17 in Wateringse Veld, stadsdeel Escamp.

Categorieën