door Arthur Marquard en Thomas Hood
De eindhalte van tramlijnen 16 en 17 aan de Dorpskade in Wateringen is een opstappunt voor reizigers uit het westelijke deel van Wateringen. De stallingscapaciteit is ruim voldoende: maar liefst 68 fietsnietjes! Er is echter geen overdekte stallingsmogelijkheid. Op het terrein zou er wel ruimte voor zijn.

De eindhalte van lijn 15 aan de Markt in Nootdorp biedt ontsluiting voor de ruim opgezette omgeving van Nootdorp, van waaruit reizigers naar de halte kunnen fietsen. Bij de halte staan zo’n 25 nietjes in de directe nabijheid van de tramhalte. De 15 nietjes aan de kop van de halte waren tijdens de schouw allemaal bezet, maar bij de nietjes links langszij (in de verte op de foto) was nog voldoende stallingsruimte.

De voorzieningen zijn wat karig, niet overdekt, maar de capaciteit lijkt voldoende.

Overigens kunnen fietsen enkele tientallen meters verderop, bij de ingang van winkelcentrum De Parade ook goed geparkeerd worden, maar deze voorziening is voor ons gevoel net iets te ver van het instapperron gelegen.
De eindhalte van lijnen 2 en 19 aan de Burgemeester Banninglaan in Leidschendam ligt vlakbij het grote winkelcentrum. Wij telden slechts 9 fietsnietjes in de directe nabijheid van de halte.


Aan de overkant van de straat staat wel een overdekte fietsrek.

Zowel de fietsnietjes als de fietsrek stonden overvol. Er is behoefte aan extra capaciteit. Daar lijkt wel ruimte voor te zijn op het parkeerterrein naast het ziekenhuis.
De eindhalte van lijn 6 aan de Dillenburgersingel in Leidschendam, kent geen stallingsvoorzieningen. Dit kan als reden hebben dat de halte geen groot perifeer gebied bedient en dat reizigers de halte vanuit de wijk wandelend kunnen bereiken.

Bij een nabijgelegen bushalte staan wel enkele fietsnietjes.
Binnen de keerlus van lijn 6 zou overigens wel voldoende ruimte zijn om een stallingsvoorziening aan te leggen.

Conclusie
De eindhalte van lijnen 16 en 17 in Wateringen is goed voorzien. De eindhalte van lijn 15 in Nootdorp kent een karige stallingsvoorziening, maar er kan ook gebruikgemaakt worden van fietsparkeermogelijkheden bij het winkelcentrum. De stallingsvoorzieningen bij eindhalte lijn 2 en 19 in Leidschendam zijn onvoldoende en dienen uitgebreid te worden. Stallingsvoorzieningen bij eindhalte lijn 6 ontbreken maar deze zijn naar verwachting minder noodzakelijk.
Nawoord
We hebben in deze reeks de eindhaltes opgenomen die perifeer gelegen zijn en die ons inziens een evidente fiets-&-reisfunctie hebben. Kent u andere haltes die deze functie (zouden moeten) hebben, of wilt u andere haltes melden waar de stallingsvoorzieningen op orde moeten worden gebracht (óf waar de voorzieningen een compliment verdienen) neem dan contact op met de Fietsersbond via [email protected], dan besteden wij er in een aanvullend artikel aandacht aan.
Categorieën