Halteschouw deel III: Wateringen, Nootdorp en Leidschendam

Eindhalte tramlijnen 16, 17 op de Dorpskade, Wateringen – fietsnietjes

De fiets wordt vaak gebruikt vóór en na een rit met het ov. Waar overgestapt wordt moeten de stallingsvoorzieningen in orde zijn. Eerder hebben wij de voorzieningen op verschillende treinstations geschouwd. In deze reeks schouwen we de stallingsvoorzieningen in de Haagse regio waar overgestapt wordt op bus of tram.

In dit derde en voorlopig laatste deel worden de eindhaltes onder de loep genomen van tramlijnen 16 en 17 (Wateringen), lijn 15 (Nootdorp), lijnen 2 en 19, en lijn 6 (Leidschendam).

door Arthur Marquard en Thomas Hood

De eindhalte van tramlijnen 16 en 17 aan de Dorpskade in Wateringen is een opstappunt voor reizigers uit het westelijke deel van Wateringen. De stallingscapaciteit is ruim voldoende: maar liefst 68 fietsnietjes! Er is echter geen overdekte stallingsmogelijkheid. Op het terrein zou er wel ruimte voor zijn.

Eindhalte tramlijnen 16, 17 op de Dorpskade, Wateringen – fietsnietjes

De eindhalte van lijn 15 aan de Markt in Nootdorp biedt ontsluiting voor de ruim opgezette omgeving van Nootdorp, van waaruit reizigers naar de halte kunnen fietsen. Bij de halte staan zo’n 25 nietjes in de directe nabijheid van de tramhalte. De 15 nietjes aan de kop van de halte waren tijdens de schouw allemaal bezet, maar bij de nietjes links langszij (in de verte op de foto) was nog voldoende stallingsruimte.

Eindhalte tramlijn 15 op de Markt, Nootdorp – fietsnietjes

De voorzieningen zijn wat karig, niet overdekt, maar de capaciteit lijkt voldoende.

Eindhalte tramlijn 15 op de Markt, Nootdorp – fietsnietjes

Overigens kunnen fietsen enkele tientallen meters verderop, bij de ingang van winkelcentrum De Parade ook goed geparkeerd worden, maar deze voorziening is voor ons gevoel net iets te ver van het instapperron gelegen.

De eindhalte van lijnen 2 en 19 aan de Burgemeester Banninglaan in Leidschendam ligt vlakbij het grote winkelcentrum. Wij telden slechts 9 fietsnietjes in de directe nabijheid van de halte.

Eindhalte tramlijnen 2 en 19 op de Banninglaan in Leidschendam – fietsnietjes
Eindhalte tramlijnen 2 en 19 op de Banninglaan in Leidschendam – fietsnietjes

Aan de overkant van de straat staat wel een overdekte fietsrek.

Eindhalte tramlijnen 2 en 19 op de Banninglaan in Leidschendam – overdekte fietsrek

Zowel de fietsnietjes als de fietsrek stonden overvol. Er is behoefte aan extra capaciteit. Daar lijkt wel ruimte voor te zijn op het parkeerterrein naast het ziekenhuis.

Eindhalte van lijn 6 aan de Dillenburgersingel in Leidschendam:

Eindhalte tramlijn 6 op de Dillenburgersingel, Leidschendam
Eindhalte tramlijn 6 op de Dillenburgersingel, Leidschendam – keerlus

Aangepast november 2023: In het oorspronkelijke artikel beweerden we dat de eindhalte van lijn 6 geen fietsenstalling zou hebben. We zijn er door een van onze leden op geattendeerd dat de eindhalte van tramlijn 6 wel degelijk een fietsenstalling heeft, en niet zo’n kleine ook. De stalling ligt achter de gehalteerde tram. De stalling ziet er zo uit.Fietsenstalling bij eindhalte tramlijn 6 Onze excuses voor deze vergissing.

Voor een gebied waar de meeste bewoners de halte ook wandelend kunnen bereiken is deze fietsenstalling zeker voldoende.

Conclusie

De eindhalte van lijnen 16 en 17 in Wateringen is goed voorzien. De eindhalte van lijn 15 in Nootdorp kent een karige stallingsvoorziening, maar er kan ook gebruikgemaakt worden van fietsparkeermogelijkheden bij het winkelcentrum. De stallingsvoorzieningen bij eindhalte lijn 2 en 19 in Leidschendam zijn onvoldoende en dienen uitgebreid te worden. Stallingsvoorzieningen bij eindhalte lijn 6 ontbreken maar deze zijn naar verwachting minder noodzakelijk De stallingsvoorzieningen bij eindhalte lijn 6 zijn voldoende.

Nawoord

We hebben in deze reeks de eindhaltes opgenomen die perifeer gelegen zijn en die ons inziens een evidente fiets-&-reisfunctie hebben. Kent u andere haltes die deze functie (zouden moeten) hebben, of wilt u andere haltes melden waar de stallingsvoorzieningen op orde moeten worden gebracht (óf waar de voorzieningen een compliment verdienen) neem dan contact op met de Fietsersbond via [email protected], dan besteden wij er in een aanvullend artikel aandacht aan.

Categorieën