Hup hup, iedereen naar de hub?

Mobility Hub op de Veerkade open

Mobility hub Veenkade ingang

Op 26 oktober werd een zogenaamde Mobility Hub officieel geopend op de Amsterdamse Veerkade. Deze hub is een initiatief van Shell en Q-Park. De Fietsersbond ging langs en schouwde de hub vanuit fietsersperspectief.

Algemeen

De mobility hub bestaat uit drie delen: een café; laad- en parkeervoorzieningen voor elektrische auto’s; en een stalling voor deelmobiliteit in de vorm van elektrische brommers, scooters, fietsen en bakfietsen.

Het café moet nog ontdekt worden maar oogt fris en ruimtelijk. Er is een stoom- en waspunt van dobbi. Er is ook een vergaderzaal(tje) (lees: hokje) van Seats2meet. En er is een klein assortiment kinderspeelgoed te koop.

De (snel)laadvoorzieningen voor elektrische auto’s zijn klaar voor gebruik.

Op de ruimte voor deelmobiliteit is niet bespaard: grote aantallen electrische scooters, fietsen en bakfietsen kunnen er worden gestald.

(Het artikel wordt vervolgd onder de foto’s.)

Wat valt er op

Er is op dit moment geen inpandige doorgang vanuit de hub naar de fietsenstalling van Biesieklette en vice versa. Het is dus niet mogelijk je fiets veilig te stallen en vervolgens (zonder om te hoeven lopen) gebruik te maken van de faciliteiten van de hub of de reis te vervolgen met bijvoorbeeld een bakfiets. Andersom is het PostNL-punt in de Biesieklette niet bereikbaar voor gebruikers van de hub. Jammer dat een doorgang niet op voorhand geregeld is.

Vanuit de hub is het mogelijk om richting centrum te lopen maar terugkeren via dezelfde route is niet mogelijk. Dat is onhandig.

Het ontbreekt aan verwijzing naar de tramhalte op de Bierkade waar reizigers over zouden kunnen stappen op maar liefst vier tramlijnen van de HTM (1, 9, 15, 16).

In de hub was op moment van bezoek welgeteld één niet-elektrische deelfiets beschikbaar van Donkey Republic. Daarnaast stonden er twee elektrische BAQME-bakfietsen maar verder louter scooters van GO Sharing en Felyx. Op zich goed dat deze scooters hier vindbaar zijn (zodat ze niet “free floating” door het centrum zwerven) maar waarom is er geen enkele elektrische fiets te huur? Als je louter scooters aanbiedt, worden die verhuurd. Terwijl scooters op de drukke en smalle fietspaden in het centrum slecht passen.

Landelijk is de meest gebruikte deelfiets de OV-fiets van NS. Er zijn op dit moment helaas geen OV-fietsen beschikbaar in deze hub. Het zou goed zijn als Shell en Q-Park ook de NS betrekt bij deze en andere hubs zodat ov-fietsen beschikbaar komen.

Deze plaats had zich ook goed geleend voor een pakketpunt van bijvoorbeeld Budbee. Hiervoor is inpandig ook voldoende ruimte.

Conclusie

Hubs maken het makkelijk om uit de auto stappen en op een andere manier de reis te vervolgen binnen de stad. De Fietsersbond ziet waarde in een hub op deze plek en ziet ook mogelijkheden om de hub zo te verbeteren dat deze sterker bijdraagt aan een leefbare, schone en verkeersveilige stad.

Categorieën