De Haagse regio telt maar liefst acht NS-stations. Verschillende politieke partijen pleiten voor een naadloze overstap tussen openbaar vervoer en fiets en hameren daarbij op een ruime beschikbaarheid van deelfietsen. De grote stations Centraal en Hollands Spoor zijn ruim voorzien in fietsvoorzieningen, maar hoe is het ermee gesteld op de kleinere stations? In een tweede drieluik behandelt de Fietsersbond een drietal stations: Den Haag Ypenburg, Voorburg en Rijswijk. Vóór de zomer zijn ook al de stations Den Haag Mariahoeve, Den Haag Laan van NOI en Den Haag Moerwijk beoordeeld.
In dit deel wordt station Den Haag Ypenburg onder de loep genomen. Dit station werd op 10 oktober 2022 aan een schouw onderworpen.
Station Den Haag Ypenburg is gelegen aan de spoorlijn Den Haag Centraal – Gouda – Utrecht en is een relatief nieuw station, geopend op 11 december 2005. Het station biedt een goede ontsluiting voor de Haagse Vinex-wijken Ypenburg en Leidschenveen. (Deze laatste wijk kan vanaf het station op de fiets worden bereikt via een tunnel onder de A12.)
Voor een relatief klein station — 2650 reizigers (per dag) in 2019, iets minder dan de stations Mariahoeve en Moerwijk — zijn de fietsvoorzieningen redelijk op orde. De aanrijroute kent brede fietspaden en een duidelijke bewegwijzering.
Wat betreft fietsparkeermogelijkheden: deze lijken ruim voldoende, hoewel de schouw plaatsvond gedurende een regenachtige namiddag in het najaar. Een deel van de stallingsmogelijkheden is overdekt uitgevoerd met degelijke fietsbeugels, waar fietsen gemakkelijk aan kunnen worden vastgezet. Deze stalling is wel gelegen op enkele tientallen meters van de ingang van het station, direct naast de haltes van tram 19 en streekvervoer. Er staan enkele fietswrakken, maar gezien de aan deze fietsen bevestigde labels worden deze wel verwijderd.
Voor de meer haastige reizigers zijn direct naast de ingang van het station een aantal fietsnietjes geplaatst. Ook hier kunnen fietsen goed worden gestald, maar dit deel van de stalling is niet overdekt.
Bij de perronopgangen zijn liften waarmee fietsen naar de perrons zouden kunnen worden gebracht, zij het niet dat deze liften defect zijn.
Het grootste gemis op het station is het gebrek aan OV-fietsen. Een OV-fiets-voorziening is in z’n geheel niet aanwezig. Er is meer dan voldoende ruimte op het plein naast de ingang om deze alsnog aan te brengen. Het plaatsen van een carrousel zou hierbij de voorkeur verdienen.
Bij het station stonden op het moment van de schouw overigens wel veel deelfietsen van andere aanbieders. Dit betreft echter “free floating” deelfietsen waar je als ov-gebruiker niet op kunt rekenen.
Aanbevelingen
De fietsvoorzieningen op station Den Haag Ypenburg zijn voldoende. De Fietsersbond adviseert wel om bij dit station OV-fietsen in een carrousel te plaatsen. Wij hopen verder dat de kapotte liften spoedig gerepareerd worden.