De Haagse regio telt maar liefst acht NS-stations. Verschillende politieke partijen pleiten voor een naadloze overstap tussen openbaar vervoer en fiets en hameren daarbij op een ruime beschikbaarheid van deelfietsen. De grote stations Centraal en Hollands Spoor zijn ruim voorzien in fietsvoorzieningen, maar hoe is het ermee gesteld op de kleinere stations? In een tweede drieluik behandelt de Fietsersbond een drietal stations: Den Haag Ypenburg, Voorburg en Rijswijk. Vóór de zomer zijn ook al de stations Den Haag Mariahoeve, Den Haag Laan van NOI en Den Haag Moerwijk beoordeeld.
In dit deel wordt station Voorburg onder de loep genomen. Dit station werd op 10 oktober 2022 aan een schouw onderworpen.
Station Voorburg is, net als Station Den Haag Ypenburg, gelegen aan de spoorlijn Den Haag Centraal – Gouda – Utrecht en is een voormalig intercitystation, waar sinds de laatste jaren enkel nog stoptreinen stoppen. In 2019, net voor de corona-epidemie, kon het station dagelijks nog rekenen op gemiddeld 2150 reizigers.
De fietsvoorzieningen op het station zijn goed op orde. Het station is per fiets gemakkelijk te bereiken vanuit zowel de Haagse als de Voorburgse kant.
Stallingsmogelijkheden zijn er voldoende. Voordeel hierbij is dat de meeste stallingsplaatsen onder het spoorviaduct zijn gerealiseerd; de fietsen kunnen dus overdekt worden gesteld. Er staan weinig fietswrakken, en ongebruikte fietsen worden gelabeled om te worden verwijderd.
Ook bij een perifere ingang van het station — gelegen aan de Prinses Mariannelaan — is gedacht aan ruimte voor een kleine fietsenstalling.
Voor degene die de fiets nog comfortabeler willen stallen: het station kent een selfservicestalling met beveiligde toegang, die ook min of meer bewaakt is als het naastgelegen fietsservicepunt geopend is. Het stallingstarief is de eerste 24 uur gratis, daarna 55 cent per dag. In onbewaakte toestand geeft de ingang van de stalling wel een enigszins onveilig gevoel.
Het station is ruim voorzien van OV-fietsen. Er zijn 32 OV-fietsen beschikbaar die met een sleutel uit een sleutelkast kunnen worden gehuurd.
Minpunten van de fietsvoorzieningen op station Voorburg zijn gelegen in het onderhoud van bepaalde elementen: zoals op veel andere stations zijn hier ook liften buiten werking waarmee de toegankelijkheid van de perrons wordt beperkt.
Daarnaast werd gebrekkige verlichting aangetroffen: ter hoogte van de stalling en van het naastgelegen autoparkeerterrein zijn veel lampen kapot. Deze observatie heeft overigens enkel bij daglicht plaatsgehad.
Conclusie
De fietsvoorzieningen op station Voorburg krijgen een ruime voldoende. Het station nodigt in meerdere opzichten uit om met de fiets te reizen: duidelijke fietspaden, voldoende stallingsmogelijkheden, keuze om de fiets binnen te stallen en ruim voldoende OV-fietsen. Het onderhoud kan worden verbeterd, maar deze opmerking is niet voorbehouden aan dit station.