De Haagse regio telt maar liefst acht NS-stations. Verschillende politieke partijen pleiten voor een naadloze overstap tussen openbaar vervoer en fiets en hameren daarbij op een ruime beschikbaarheid van deelfietsen. De grote stations Centraal en Hollands Spoor zijn ruim voorzien in fietsvoorzieningen, maar hoe is het ermee gesteld op de kleinere stations? In een tweede drieluik behandelt de Fietsersbond een drietal stations: Den Haag Ypenburg, Voorburg en Rijswijk. Vóór de zomer zijn ook al de stations Den Haag Mariahoeve, Den Haag Laan van NOI en Den Haag Moerwijk beoordeeld.
In dit laatste deel wordt station Rijswijk onder de loep genomen. Dit station werd op 10 oktober 2022 aan een schouw onderworpen.
Station Rijswijk — gelegen aan de Oude Lijn tussen Den Haag en Rotterdam — heeft geen echte hoofdingang, maar ingangen boven de uiteinden van de perrons die samen met de vier treinsporen in een tunnel liggen. Één ingang ligt aan de Sir Winston Churchilllaan, dichtbij het tram- en busstation; de andere ingang ligt aan het Piramideplein op een paar minuten wandelen van winkelcentrum In de Bogaard.
De ingangen liggen ver uit elkaar wat het gevolg heeft dat bepaalde voorzieningen — horeca, toiletten — in de ruimte verspreid liggen, wat onhandig is.
De Fietsersbond is te spreken over de fietsvoorzieningen op Station Rijswijk. Wegen in de omgeving zijn voornamelijk ingericht met 30 km/uur-zones en fietspaden, zodat het station op een veilige manier per fiets kan worden bereikt.
Beide ingangen zijn voorzien van fietsenstallingen. Aan het Piramideplein is een inpandige zelfbediening-stalling waar met een OV-chipkaart toegang kan worden gekregen. In deze stalling staan 32 OV-fietsen, die met behulp van een sleutelkast kunnen worden gehuurd en waarvan er ten tijde van de schouw ruim voldoende beschikbaar waren.
Vlakbij de ingang staan fietsnietjes waar de fiets onbewaakt en niet-overdekt kan worden gestald. Deze voorziening was ten tijde van de schouw overvol.
Vlakbij de ingang aan de Churchilllaan bevinden zich eveneens onbewaakte niet-overdekte fietsparkeerplaatsen.
Daar is er ook een deels overdekte bewaakte stalling van de Fietsenwacht.
Een tegenvaller is (wederom) het grote aantal mankementen aan liften de toegang moeten geven tot de perrons.
Aan de zijde van de Churchilllaan waren we genoodzaakt de fiets met de roltrap naar het perron te sjouwen; aan de zijde van het Piramideplein was slechts één van de twee liften in dienst. Één van de roltrappen was ook buiten werking.
Door de bouwstijl voelt het station in het geheel al wat grimmig aan. De kapotte liften en roltrappen dragen bij aan de unheimliche uitstraling.
Conclusie
De fietsvoorzieningen op station Rijswijk zijn redelijk op orde. De voorzieningen zijn bereikbaar en er is altijd een keuze tussen bewaakt, onbewaakt en zelfservicestallen. Voldoende voorzieningen zijn inpandig of overdekt. Het aanbod lijkt voldoende. Ook zijn er voldoende OV-fietsen. Verbeterpunten zijn gelegen in het onderhoud van de liften en de roltrappen.