De fiets wordt vaak gebruikt in voor- en natransport. Waar overgestapt wordt op het OV moeten goede en hoogwaardige fietsparkeervoorzieningen zijn. Eerder hebben wij voorzieningen op verschillende kleinere treinstations geschouwd en hebben wij aandacht besteed aan stallingsvoorzieningen bij perifere eindhaltes binnen de Haagse regio. In deze artikelenreeks nemen wij de voorzieningen bij stations van de Randstadrail (3/4/E) onder de loep. Het gaat daarbij om de stations: Voorburg ‘t Loo, Leidschendam-Voorburg, Forepark en Leidschenveen.
Randstadrailstation Voorburg ‘t Loo is het eerste station aan de lijnen 3 en 4 richting Zoetermeer, E naar Rotterdam, gerekend vanaf station Den Haag Laan van NOI. Het station ligt ingeklemd tussen de wijken Essensteijn en Het Loo en overkluist de Monseigneur Van Steelaan, waar vanuit alle windrichtingen opgangen zijn naar de perrons.
Aan de zuidwestzijde is het aantal fietsparkeerplaatsen het laagst. Er is een beperkt aantal fietsbeugels, die allen bezet zijn.
De noordwestzijde heeft meer voorzieningen. Er is een overdekt stallingsdeel met fietsbeugels. Daar direct tegenover is een onoverdekt deel met stallingsbeugels. De stalling is goed bezet. Enkele roestige fietskluizen zijn buiten gebruik en nemen onnodig ruimte in.
Aan de zuidoostzijde, bij snackbar Sprinter en het parkeerterrein, zijn tientallen overdekte stallingsplaatsen. Opvallend is hier een achttal (verwaarloosde) fietskluizen onder een overkapping; deze ruimte kan beter worden gebruikt.
Aan de noordwestzijde staan nog enkele tientallen fietsnietjes, waarvan slechts een deel bezet is.
Algehele indruk en conclusie
Over het algemeen is de fietsersbond gematigd tevreden over de stallingsmogelijkheden.
Er zijn bij dit station veel stallingsplaatsen en weinig fietswrakken. De stallingen ogen wat verwaarloosd en verouderd en de ruimte is niet heel efficiënt ingericht. De stallingsvoorzieningen worden op de meeste plaatsen goed gebruikt. Schoonmaak, onderhoud, reparaties en kleine uitbreidingen zouden al veel goed doen op deze locatie.
De westelijke fietsparkeerplaatsen lijken overigens beter benut te worden, wellicht te verklaren omdat hier een tweerichtingsfietspad langs loopt.
De schouw heeft plaatsgevonden op vrijdagmiddag 14 november. Een vervolginspectie op een donderdagochtend wees uit dat de stalling nog iets drukker was en op sommige plaatsen maximaal werd bezet. Hoewel er dus een groot aanbod van stallingsplekken is, lijkt de capaciteit te worden bereikt op drukke momenten en is uitbreiding in de nabije toekomst nodig.
Advies: Beter onderhoud en handhaving zijn nodig. Uitbreiding aan de zuidwestelijke kant wordt aanbevolen. Losse vakken voor scooters en bakfietsen zijn nodig.