Direct naar inhoud
Fietsersbond Haagse regio

Herinrichting Hobbemaplein belangrijke stap vooruit

Gepubliceerd op:

Wereldwijd streven steden als Parijs, Barcelona en Wenen naar een meer groene, leefbare en veilige openbare ruimte. Daarin speelt de inrichting een cruciale rol. Met de herinrichting van het Hobbemaplein, waar de nadruk ligt op vergroening, een betere bereikbaarheid en verbetering van de verkeersveiligheid, sluit de gemeente Den Haag daadkrachtig en effectief aan bij deze ontwikkeling. Daarnaast anticipeert de gemeente Den Haag met de herinrichting op de noodzakelijke mobiliteitstransitie naar fiets en openbaar vervoer.

De Fietsersbond, Rover, Voorall, AVN en Wandelnet steunen de plannen van harte!

Het Hobbemaplein, gelegen in een drukke wijk net buiten het centrum van Den Haag, is lang een druk verkeersknooppunt geweest. Veel doorgaand autoverkeer, veel onveiligheid voor voetgangers naar de grootste markt van Europa – de Haagse markt, veel ontbrekende fietspaden naar het plein en veel te weinig bomen voor schaduw. Een grote uitdaging. Dit gaat veranderen! De drie verbeteringen:

Vergroening en een top tramhalte Hobbemaplein/Haagse Markt

De drukke omgeving van de Haagse Markt wordt een hoogkwalitatieve verblijfsruimte voor voetgangers en bezoekers van de markt, bibliotheek en winkels. Er worden circa 70 bomen toegevoegd op het plein en in de directe omgeving. Ook worden de vier bestaande iepen op het plein verplaatst naar een nieuwe plek. Het openbaar vervoer wordt in het plan versterkt door de haltes voor tramlijnen 6, 11 en 12 te combineren in één grote tophalte naast de bibliotheek en bus 25 krijgt een halte met vrije baan op het plein. Overstappen tussen tramlijnen en tussen tram en bus wordt zo makkelijker, het plein wordt veiliger om over te steken en bezoeken aan de Haagse Markt zullen gaan toenemen. De nieuwe halte kan gelijk worden uitgevoerd als ‘groene abri’.

Beter, sneller en veiliger fietsen

Het project richt zich ook op het bevorderen van een veiligere omgeving voor fietsers. De buslijn in de Ruijsdaelstraat wordt verplaatst naar de Hobbemastraat, waardoor de Ruijsdaelstraat ingericht kan worden als erftoegangsweg met maximumsnelheid 30 km/uur. Er komen vrijliggende fietspaden in de Hobbemastraat, op de Delftselaan en op een groter deel van de Heemstraat.

Bereikbaarheid plein en wijk blijft op orde

De wijk en het mooie plein blijven na de herinrichting prima bereikbaar, zeker als ook de tramhalte Delftselaan van tram 11 in de Monstersestraat vanwege de loopafstand, gespiegeld in stand blijft. Het gebied wordt béter bereikbaar en béter begaanbaar voor voetgangers, reizigers van tram en bus en fietsers. Veruit de meeste wijkbewoners bezitten geen auto en zullen dan direct profiteren. Aangezien lopen en fietsen in de huidige hectische situatie onaantrekkelijk zijn, maken huishoudens die wel een auto bezitten veel korte ritten binnen de wijk, wat een enorme verkeersdrukte veroorzaakt. De gemeente voert beleid gericht op het reduceren van korte autoritten. De toegankelijkheid van de wijk zal daarom ook verbeteren voor degenen die de auto echt nodig hebben, zoals voor ondernemers en hun leveranciers en voor mantelzorgers en mindervaliden.

Kortom

De nieuwe inrichting van het Hobbemaplein leidt tot een fiets- en voetgangersvriendelijkere en groenere inrichting, wat gunstig is voor de leefbaarheid van het gebied en de gezondheid van wijkbewoners.

Impressie Hobbemaplein (gemeente Den Haag)

Meer informatie?
Fietsersbond Haagse regio, voorzitter Jos de Jong, 06-18877993
Reizigersvereniging Rover, voorzitter Arnold van der Heijden, 06-48185120

Of mail naar [email protected] voor meer informatie.

Deel deze pagina