Direct naar inhoud
Fietsersbond Haagse regio

Halteschouw deel II: Leidschendam-Voorburg

Gepubliceerd op:

De fiets wordt vaak gebruikt in voor- en natransport. Waar overgestapt wordt op het OV moeten goede en hoogwaardige fietsparkeervoorzieningen zijn. Eerder hebben wij voorzieningen op verschillende kleinere treinstations geschouwd en hebben wij aandacht besteed aan stallingsvoorzieningen bij eindhaltes aan de stadsgrenzen binnen de Haagse regio. In deze artikelenreeks nemen wij de voorzieningen bij vier stations van de Randstadrail (3/4/E) onder de loep. Het gaat daarbij om de stations: Voorburg ‘t Loo, Leidschendam-Voorburg, Forepark en Leidschenveen. Eerder verscheen op onze website een artikel over Voorburg ‘t Loo. In dit tweede deel bekijken wij station Leidschendam-Voorburg.

Door: Ali Molenaar, Arthur Marquard, Nol Witte, Rob Kniesmeijer en Marianne Spieker

Randstadrailstation Leidschendam-Voorburg is het tweede station aan de lijnen 3 en 4 richting Zoetermeer, E naar Rotterdam, gerekend vanaf Laan van NOI. Het station ligt op de grens van Leidschendam en Voorburg, over het Oosteinde, waar aan alle zijden perronopgangen zijn. Fietsparkeren vindt plaats aan drie zijden: noordwest, noordoost en zuidoost.

Aan de zuidwestzijde is de grond in eigendom van een bedrijf. De grond heeft een onduidelijke bestemming, wellicht is hier in de toekomst ruimte voor fietsen.

Ruimte voor een nieuwe fietsenstalling?

Aan de zuidoostzijde is de stalling vol en chaotisch. Er zijn hoge fietsrekken die verouderd zijn, maar over het algemeen met niet al te veel kracht te openen zijn. De bovenste rekken bieden dan ook nog voldoende plaats. De stalling is overdekt.

Stalling zuidoostzijde (1)
Stalling zuidoostzijde (2)

Even verderop staat nog een klein stallingsdeel, met daarnaast verouderde fietsboxen, die zouden kunnen worden weggehaald om de capaciteit hier uit te breiden.

Stalling zuidoostzijde (3)

Er staan fietsbeugels aan de noordwestzijde, een beperkte stallingsruimte die erg vol staat. Fietsers kiezen hier de snelste optie vanwege de korte loopafstand naar de trapopgang richting perron. Deze stalling is niet overdekt. 

Stalling noordwestzijde

De meeste ruimte is in het noordoostelijk deel, maar hier zijn de rekken vol en er wordt veel geparkeerd rondom een plantsoen, waar een beperkt aantal fietsbeugels staat.

Uitbreiding van de capaciteit zou hier goed kunnen plaatsvinden.

Stalling noordoostzijde

Er wordt ook “wild gestald” onder het viaduct. Dit kan belemmerend werken voor het trottoir.

Wild gestalde fietsen onder het viaduct

Conclusie

Er is best veel stalling aanbod bij station Leidschendam-Voorburg, maar de stalling oogt overvol, vooral op weekdagen wanneer er veel gereisd wordt (dinsdagen, donderdagen). Er staat een beperkt aantal fietswrakken. Hoge rekken worden beduidend minder gebruikt en bieden voldoende capaciteit, maar voor veel fietsers is het zwaar om deze rekken te bedienen.

De stalling is verouderd, vraagt onderhoud én meer toezicht zou geen overbodige luxe zijn. Er is in de omgeving ruimte genoeg voor uitbreiding, vooral aan de noordoostkant en zuidoostkant.

Deel deze pagina