Direct naar inhoud
Fietsersbond Haagse regio

Halteschouw deel III: Forepark en Leidschenveen

Gepubliceerd op:

De fiets wordt vaak gebruikt in voor- en natransport. Waar overgestapt wordt op het OV moeten goede en hoogwaardige fietsparkeervoorzieningen zijn. Eerder hebben wij voorzieningen op verschillende kleinere treinstations geschouwd en hebben wij aandacht besteed aan stallingsvoorzieningen bij eindhaltes aan de stadsgrenzen binnen de Haagse regio. In deze artikelenreeks nemen wij de voorzieningen bij vier stations van de Randstadrail (3/4/E) onder de loep. Het gaat daarbij om de stations: Voorburg ‘t Loo, Leidschendam-Voorburg, Forepark en Leidschenveen. Eerder verscheen op onze website artikelen over Voorburg ‘t Loo en Leidschendam-Voorburg. In dit derde deel bekijken we stations Forepark en Leidschenveen.

Door: Ali Molenaar, Arthur Marquard, Nol Witte, Rob Kniesmeijer en Marianne Spieker

Forepark

Station Forepark is perifeer gelegen op een bedrijventerrein. Het is het kleinste station van de Randstadrail met het laagste aantal in- en uitstappende reizigers. De enige stalling is noordwest gelegen aan de Rhône, en grenst aan het fietspad langs de doorgaande weg Donau.

De stalling bestaat uit onoverdekte fietsbeugels en oogt klein en vol.

De stallingsvraag is minder groot dan bij andere stations, omdat het station niet direct in een woonwijk is gelegen. Veel mensen zullen hier voornamelijk een fiets plaatsen om vanuit de Randstadrail de laatste afstand naar de omliggende bedrijven af te leggen. 

Er staan enkele fietswrakken en ook hier staan verwaarloosde fietskluizen. Het onderhoud laat te wensen over.

Conclusie Forepark

De stalling oogt vol, maar de capaciteit kan indien nodig makkelijk worden uitgebreid gezien de aanwezige ruimte. Er staan nu fietsen los van de stalling. De kwaliteit van de stalling is onvoldoende, als de gemeente Den Haag en de metropoolregio Den Haag Rotterdam fietsen willen stimuleren. Een eerste stap kan de vervanging van de verwaarloosde fietskluizen door een nieuwe stalling zijn. De Fietsersbond beveelt verder een overdekte stalling aan. Dat zou voor vele fietsers een verbetering zijn en wellicht voor sommige reizigers aanleiding met OV en de fiets te reizen. Een deel van de stalling zou eenvoudig overdekt te maken zijn.

Leidschenveen

Station Leidschenveen is als viaductstation gelegen over de Laan van Leidschenveen, nabij een winkelcentrum en veel kantoren en scholen. Het is een belangrijk en drukbezocht station, waar veel wordt overgestapt en waar tramlijn 19 en buslijn 30 worden gekruist. Van de vier onderzochte stations kent dit station de meeste reizigersbewegingen.

Leidschenveen is een echt OV knooppunt met Randstadrail 3, 4 en E, tramlijn 19 én buslijn 30. Het knooppunt is met de fiets goed bereikbaar.

De stallingsvoorzieningen lopen door langs de weg onder het station, langs het fietspad. De plaatsen zijn hiermee uitstekend gesitueerd.

Nabij de perronopgangen en nabij de halte van lijn 19 onder het viaduct zijn alle plaatsen bezet. Direct bij de opgangen wordt er wat slordiger geparkeerd. Verder van het station gelegen plaatsen worden minder goed bezet. De stalling wordt voornamelijk gevormd door fietsbeugels.

Er zijn ook veel stallingsplaatsen bij het nabijgelegen winkelcentrum Leidschenveen.

Stallingsruimte onder de sporen.
Stallingsruimte onder de sporen.
Er is een separaat parkeervak voor scooters.

Conclusie Leidschenveen

Er worden in dit gebied veel fietsen gestald. De capaciteit is op zich voldoende maar er is geen overdekte stallingsmogelijkheid. Meerdere modaliteiten komen hier samen, er zijn ook reizigers met verschillende reisdoelen, niet alleen woon-werk/school, maar ook winkelen.

Er is voldoende ruimte om de fietsvoorzieningen naar een hoger niveau te tillen. Dat betreft allereerst overdekte stallingen. De Fietsersbond meent daarnaast vraagt dat deze omgeving met winkelcentrum, voorzieningen en een belangrijke overstaphalte van Randstadrail, bus en tram vraagt om een bewaakte stalling (bijv. een Biesieklette). Daar zou ook hub ingericht kunnen worden voor deelmobiliteit (zoals OV Fiets, deelscooters en Donkey Republic).

Deel deze pagina