Jelle Veersema heeft zijn fietspassie tot werk verheven

Interview met accountmanager van Cycloon Post en Fietskoeriers

Jelle Veersema
Jelle Veersema Beeld-auteur: Arthur Marquard

Door Arthur Marquard

Ze zijn een steeds frequentere verschijning op de Haagse fietspaden: de rode bakfietsen van koeriersbedrijf Cycloon. Nieuwsgierig geworden naar de doelstelling en werkwijze van dit bedrijf, toog ik naar hun “cityhub” in de Looijerstraat en sprak met Jelle Veersema, die als accountmanager voor Cycloon werkzaam is.

In de ruimte van de cityhub, die lijkt op een reusachtige garagebox, staan de rode bezorgfietsen naast elkaar opgesteld; sommige hangen met takels aan het plafond om ruimte te besparen. Op een computerscherm toont een medewerker mij hoe op basis van ingescande pakketten automatisch efficiënte routes door de stad worden berekend die de fietskoeriers kunnen volgen. De logistiek is strak. Tussen het centrale sorteercentrum in Nieuwegein en de steden worden post en pakketten zo efficiënt mogelijk vervoerd met vrachtauto’s. Die lossen hun vracht in cityhubs in de steden. Daar worden de leveringen verdeeld over fietskoeriers met bakfietsen, die ’s avonds tussen 18 en 22 uur bezorgen, ook wel ‘uitrijden’ genoemd. Pakketten worden overdag ingezameld en vervoerd naar het centrale sorteercentrum.

“Het ophalen van verzendingen en de last mile delivery vinden dus plaats met de fiets”, licht Jelle toe. Hij praat gedecideerd en met een zekere passie over zijn bedrijf. “Het is een groene en duurzame manier van bezorging, die bovendien veel minder ruimte inneemt en overlast geeft in vergelijking met bestelbussen.”

Dutch Cycling Embassy

Zelf werkte Veersema ooit in de evenementensector bij poppodium PAARD in Den Haag en Ticketmaster Nederland. Naast recreationeel wielrennen, ging zijn dagelijkse woon-werkverkeer ook vrijwel uitsluitend per fiets. Toen hij zijn blik ging verruimen op dit vlak, kreeg hij een baan bij de Dutch Cycling Embassy, een organisatie die onder andere buitenlandse overheden van advies voorziet die het fietsen in hun land of stad willen promoten.

“Dutch Cycling Embassy is een boeiende organisatie. Ik ontmoette daar Chris Bruntlett, een Canadese migrant die erg onder de indruk was geraakt van de Nederlandse fietsinfrastructuur. Toen ik een recreatieve fietstocht had gemaakt van Den Haag naar Ede vroeg hij mij hoeveel kilometer ik onderweg geheel tussen de auto’s had moeten fietsen. Het bleken slechts enkele kilometers te zijn geweest. Chris wees me erop hoe bijzonder dat eigenlijk was — vooral in internationaal perspectief. Mijn passie voor fietsen wakkerde daardoor nog verder aan.”

Cycloon

Via een omweg als Partnership Manager bij de wielerploeg BEAT Cycling, kwam Veersema uiteindelijk terecht bij Cycloon. Het is vooral de combinatie van het fietsen en de bredere maatschappelijke doelstellingen die hem aanspreken in dit bedrijf. “Cycloon heeft een duidelijke duurzaamheidsdoelstelling, maar het is ook een sociaal en menselijk bedrijf. Er werken werknemers met hart voor fietsen, hart voor de zaak. Goed werkgeverschap wordt hoog in het vaandel gedragen; fietskoeriers krijgen een opleiding om veilig met de bakfietsen om te kunnen gaan, en onder andere bij het sorteercentrum in Nieuwegein worden kansen geboden aan mensen die een wat grotere afstand hebben tot de arbeidsmarkt.”

Maar uiteindelijk moet er natuurlijk gewoon een winstgevend bedrijf worden gemanaged — en daarin lijkt Cycloon te slagen. Het marktaandeel groeit gestaag; het blijkt mogelijk om met marktconforme tarieven te concurreren met reguliere koeriersdiensten. Klanten van Cycloon hebben soms een ideële doelstelling, maar kunnen ook gedreven zijn door aantrekkelijke tarieven, snelheid of de persoonlijke benadering die klanten wordt geboden.

Transportfietsen

Er wordt gebruikgemaakt van verschillende soorten bakfietsen, mét of zonder elektrische trapondersteuning. De keuze voor wel of geen trapondersteuning hangt af van de afstand die een koerier moet afleggen én de hoeveelheid pakketten. Bij de elektrische bakfietsen is het bovendien mogelijk een aanhanger mee te nemen. “Op die manier is het mogelijk tot wel 300 kilo vracht per koerier te vervoeren”, aldus Veersema.

Momenteel is Cycloon actief in ruim zestig verschillende steden in Nederland en hoopt binnenkort te kunnen doorgroeien tot honderd. Daarbij is overigens sprake van een netwerkorganisatie, waar samengewerkt wordt met lokale fietskoeriers. Veersema: “Uiteindelijk is het doel zoveel mogelijk bestelbusjes in de stad te kunnen vervangen door fietsen. Het is schoner, gezonder en geeft minder overlast wat betreft verkeerscongestie.”

Aan het eind van ons gesprek vraag ik hem wat er beter kan aan het fietsbeleid in Den Haag. Als accountmanager van een bedrijf dat zeer afhankelijk is van goed fietsinfrastructuur, verwacht ik dat hij hier een ervaringsdeskundige mening over heeft. Hij denkt er even over na: “Eigenlijk vind ik het best wel verbeterd de afgelopen jaren. Maar… de scooters, die mogen van mij zo snel mogelijk van het fietspad, naar de rijbaan. Dat geeft fietsers meer ruimte en zou een stuk veiliger zijn!”

Veel verschillende webwinkels, van onder andere H&M en Beversport tot Dille & Kamille en Tony Chocolonely, laten hun bestellingen al per fiets bezorgen door Cycloon. Wilt u meer weten over deze duurzame koeriersdiensten? Neem dan vooral ook een kijkje op de site van Cycloon of stuur Jelle Veersema een e-mailbericht.