De verkeersaders in de Haagse regio kunnen onderverdeeld worden in regionale hoofdwegen, stedelijke hoofdwegen en gebiedsontsluitingswegen (in Den Haag ‘wijkontsluitingswegen’ genoemd). Op de meeste verkeersaders geldt een maximumsnelheid 50 km/uur of hoger.
Verkeersaders zonder adequate fietsvoorzieningen
Op veel verkeersaders in onze regio ontbreken nog adequate fietsvoorzieningen.
Volgens de richtlijnen van CROW-Fietsberaad moeten op verkeersaders vrijliggende fietsvoorzieningen worden aangelegd.
Stedelijke hoofdwegen zonder vrijliggende fietsvoorzieningen
Op de volgende wegen moeten vrijliggende fietsvoorzieningen worden aangelegd. Dat kan ten koste gaan van het autoparkeren. Parkeren op hoofdwegen en gebiedsontsluitingswegen is sowieso tegen de principes van Duurzaam Veilig.
- De Burgemeester Patijnlaan tussen het Nassauplein en de Scheveningseweg — Centrumring S100, met smalle fietsstroken langs geparkeerde auto’s
- De Waldeck Pyrmontkade en de Koningin Emmakade tussen de Obrechtstraat en de Groot Hertoginnelaan — Centrumring S100, met smalle fietsstroken langs geparkeerde auto’s
- De Stadhouderslaan tussen de Schimmelpennincklaan en het Stadhoudersplantsoen — stadsroute S103 met smalle fietsstroken langs geparkeerde auto’s, deels zonder fietsvoorzieningen
- De Vreeswijkstraat tussen de Soestdijksekade de Loevesteinlaan — hoofdroute met 2 × 2 rijstroken en aan de noordwestkant slechts een smalle fietsstrook langs geparkeerde auto’s
- De Schenkkade tussen de Johannes Camphuijsstraat en de Juliana van Stolberglaan — hoofdroute met smalle fietsstroken langs geparkeerde auto’s
Gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur zonder adequate fietsvoorzieningen
Op deze wegen moeten de fietsvoorzieningen (vrijliggend) aangelegd of verbreed worden. Waar een fietsstrook naast geparkeerde auto’s ligt moet er tussen de fietsstrook en de parkeerhavens een 50 cm brede schrikstrook liggen. In Den Haag ontbreken deze schrikstroken in de meeste gevallen.
Stadsdeel Loosduinen
- De Machiel Vrijenhoeklaan ten zuidwesten van de Kijkduinsestraat — gebiedsontsluitingsweg zonder fietsvoorzieningen
- De Wijndaelerweg — gebiedsontsluitingsweg zonder fietsvoorzieningen
Stadsdeel Segbroek
- De De Savornin Lohmanlaan tussen het De Savornin Lohmanplein en de Sportlaan — gebiedsontsluitingsweg met fietsstroken langs geparkeerde auto’s
- De Kamperfoeliestraat, de Goudenregenstraat, de Nieboerweg en de Duivelandsestraat — drukke gebiedsontsluitingswegen met smalle fietsstroken of geen fietsvoorzieningen, deels met tramsporen, langs geparkeerde auto’s
- De Laan van Meerdervoort tussen de Fahrenheitstraat en de Laan van Eik en Duinen — drukke gebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstroken of geen fietsvoorzieningen
- De Beeklaan tussen de Loosduinseweg en de Laan van Meerdervoort — gebiedsontsluitingsweg deels zonder fietsvoorzieningen, deels met fietsstroken langs geparkeerde auto’s
- De Edisonstraat — gebiedsontsluitingsweg met tramsporen zonder fietsvoorzieningen langs geparkeerde auto’s
Stadsdeel Escamp
- De Escamplaan tussen de Volendamlaan en de Leyweg — gebiedsontsluitingsweg met fietsstroken langs geparkeerde auto’s
- De Driebergenstraat tussen de Soestdijksekade en de Vreeswijkstraat — gebiedsontsluitingsweg met fietsstroken langs geparkeerde auto’s
- De Melis Stokelaan tussen de Troelstrakade en de Moerweg — gebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstroken langs geparkeerde auto’s
- De Melis Stokelaan tussen de Dedemvaartsweg en de Lozerlaan — gebiedsontsluitingsweg met aan de zuidoostkant een fietsstrook langs geparkeerde auto’s
- Het Oosteinde — gebiedontsluitingsweg met smalle fietsstroken
Stadsdeel Scheveningen
- De Nieboerweg tussen de Houtrustweg en de Vlielandsestraat — gebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstroken deels langs geparkeerde auto’s
- De Van Boetzelaerlaan — gebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstroken langs geparkeerde auto’s
- De Valeriusstraat — gebiedsontsluitingsweg met fietsstroken langs geparkeerde auto’s
- De Frankenslag en de Frederik Hendriklaan tussen de Scheveningseweg en de Prins Mauritslaan — gebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstroken of geen fietsvoorzieningen langs geparkeerde auto’s
- De Zeesluisweg — gebiedsontsluitingsweg met fietsstroken langs geparkeerde auto’s
- De Prins Willemstraat tussen de Duinstraat en de Keizerstraat – gebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstroken naast geparkeerde auto’s
- Het tracé Jurrian Kokstraat – Badhuiskade – Gevers Deynootweg — gebiedsontsluitingswegen met fietsstroken langs geparkeerde auto’s
- De Pompstationsweg — gebiedsontsluitingsweg met geparkeerde auto’s zonder fietsvoorzieningen in noordoostelijke richting
- De Plesmanweg en de Badhuisweg tussen de Nieuwe Parklaan en de Pompstationsweg — gebiedsontsluitingswegen deels zonder fietsvoorzieningen, deels met smalle fietsstroken langs geparkeerde auto’s
- De Badhuisweg tussen de Brusselselaan en de Utrechtsestraat — gebiedsontsluitingswegen met fietsstroken langs geparkeerde auto’s
- De Doorniksestraat — gebiedsontsluitingsweg met fietsstroken langs geparkeerde auto’s
Stadsdeel Centrum
- De Elandstraat — gebiedsontsluitingsweg zonder fietsvoorzieningen in zuidwestelijke richting
- De Anna Paulownastraat — drukke gebiedsontsluitingsweg met eenrichtingsverkeer (ook voor fietsers) en een fietsstrook naast geparkeerde auto’s
- De Prinsessewal — drukke gebiedsontsluitingsweg met fietsstrook naast geparkeerde auto’s
- De Hogewal — drukke gebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstrook langs geparkeerde auto’s
- De Mauritskade — drukke gebiedsontsluitingsweg met een smalle fietsstrook, deels zonder fietsvoorzieningen, langs geparkeerde auto’s
- De Parkstraat — drukke gebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstroken, deels zonder fietsvoorzieningen, langs geparkeerde auto’s
- De Bankastraat tussen de Sumatrastraat en de Kerkhoflaan — drukke gebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstroken, aan één kant langs geparkeerde auto’s
- De Ary van der Spuyweg — gebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstrook
- De Parallelweg en de Heemstraat tussen de Vaillantlaan en de Hobbemastraat — erg drukke gebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstrook
- De Delftselaan en de Paul Krugerlaan tussen de De Heemstraat en de Loosduinsekade — erg drukke gebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstroken langs geparkeerde auto’s, deels zonder fietsvoorzieningen
- De Hobbemastraat — erg drukke gebiedsontluitingsweg deels zonder fietsvoorzieningen, deels met smalle fietsstroken langs geparkeerde auto’s
- De Steijnlaan tussen de Paul Krugerlaan en de De La Reyweg — gebiedsontsluitingsweg met tramsporen zonder fietsvoorzieningen maar met geparkeerde auto’s aan beide kanten
- De Merwedestraat — weg zonder fietsvoorzieningen met tramsporen en geparkeerde auto’s aan beide kanten
Stadsdeel Laak
- De Oudemansstraat — drukke gebiedsontsluitingswegen met tramsporen en geparkeerde auto’s in een erg smal profiel zonder fietsvoorzieningen
- De Jan van der Heijdenstraat — gebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstroken langs geparkeerde auto’s
- De Maanweg — gebiedsontsluitingsweg met 2 × 2 rijstroken zonder fietsvoorzieningen
Stadsdeel Haagse Hout
- De Wassenaarseweg tussen de Koningskade en de Van Alkemadelaan — drukke gebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstroken naast geparkeerde auto’s
- De Oostduinlaan — drukke gebiedsontsluitingsweg met aan één of beide kanten smalle fietsstroken, deels langs geparkeerde auto’s
- Het Stuyvesantplein en de Loudonstraat tussen de Juliana van Stolberglaan en de Van Heutszstraat — gebiedsontsluitingsweg zonder fietsvoorzieningen
Stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg
- De Emmy Belinfantedreef en Jaap Hoekdreef — gebiedsontsluitingswegen met smalle fietsstroken
- De Roeleveenseweg — gebiedsontsluitingsweg zonder fietsvoorzieningen
- De Spieringdam — gebiedsontsluitingsweg deels met een ventweg die ook een maximumsnelheid van 50 km/uur heeft, deels met erg smalle fietsstroken
Gemeente Leidschendam-Voorburg
Voorbeelden…
- De Geestbrugweg en Prinses Mariannelaan — gebiedsontsluitingsweg met fietsstroken langs geparkeerde auto’s
- De Johann Sebastian Bachlaan — gebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstroken
Gemeente Wassenaar
Voorbeeld…
- De Van der Oudermeulenlaan — gebiedsontsluitingsweg (met fietsuggestiestroken maar) zonder fietsvoorzieningen
Wegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur waar de maximumsnelheid omlaag zou moeten gaan naar 30 km/uur
Stadsdeel Loosduinen
- De Aaltje Noordewierstraat tussen de Lisztstraat en de Beethovenlaan — weg zonder fietsvoorzieningen
Stadsdeel Segbroek
- De Weimarstraat tussen de Valkenboslaan en de Valkenboskade — drukke weg met buslijn en smalle fietssuggestiestroken langs geparkeerde auto’s
- De Regentesselaan tussen de Loosduinseweg en de Laan van Meerdervoort — weg met fietsstroken langs geparkeerde auto’s
- De Soestdijksekade tussen de Escamplaan en de Loosduinsekade — weg met fietsstroken langs geparkeerde auto’s
- De Sportlaan tussen de Houtrustweg en de Kwartellaan — weg zonder fietsvoorzieningen
Stadsdeel Escamp
- De woonstraten binnen de driehoek Volendamlaan – Oude Haagweg – Soestdijksekade in de buurt Leyenburg-Noord hebben nog een 50 km/uur-regime.
- De woonstraten binnen de rechthoek Erasmusweg – Leyweg – Meppelweg – Loevesteinlaan in de buurt Morgenstond-Oost hebben nog een 50 km/uur-regime.
- De woonstraten binnen de rechthoek Erasmusweg – Vrederustlaan – Melis Stokelaan – Steenhouwersgaarde in de buurt Dreven en Gaarden hebben nog een 50 km/uur-regime.
- De Dierenselaan tussen de Apeldoornselaan en de De la Reyweg — weg in winkelgebied zonder fietsvoorzieningen
Stadsdeel Scheveningen
- De woonstraten binnen de driehoek Stevinstraat – Hasseltsestraat – Zwolsestraat in Belgisch Park hebben nog een 50 km/uur-regime.
- De Eisenhowerlaan — weg met belachelijk smalle fietsstroken
- De Prins Mauritslaan — weg zonder fietsvoorzieningen
- De Adriaan Goekooplaan e.o. — weg zonder fietsvoorzieningen
- De Ver-Huëllweg — weg zonder fietsvoorzieningen
- De Cremerweg — weg zonder fietsvoorzieningen met 30 km/uur borden maar geen drempels om deze snelheid af te dwingen
- De Haringkade tussen Madurodam en de Nieuwe Duinweg — weg deels zonder fietsvoorzieningen
- De Prof. P.S. Gerbrandyweg — weg deels zonder fietsvoorzieningen
- De Nieuwe Duinweg — weg zonder fietsvoorzieningen
- De Kwekerijweg — weg zonder fietsvoorzieningen
- De Sint Hubertusweg — weg zonder fietsvoorzieningen
- De Stevinstraat — drukke weg in winkelgebied zonder fietsvoorzieningen
- De Gentsestraat tussen de Stevinstraat en de Harstenhoekweg — weg zonder fietsvoorzieningen
- De Badhuisweg tussen de Pompstationsweg en de Brusselselaan — weg met fietssuggestiestroken, deels langs geparkeerde auto’s
Stadsdeel Centrum
- Het Westeinde tussen de Lijnbaan en ingang van het ziekenhuis — weg zonder fietsvoorzieningen
- De Kempstraat tussen het Hobbemaplein en de Schalk Burgerstraat — drukke weg met buslijn in winkelgebied zonder fietsvoorzieningen
- De Hoefkade tussen de Pieter Lastmanstraat en de Schalk Burgerstraat — drukke weg met smalle fietsstroken of geen fietsvoorzieningen
- De Televisiestraat, de Radarstraat, de Dynamostraat en de Telexstraat — wegen zonder fietsvoorzieningen
- Het Willem Dreespark — weg zonder fietsvoorzieningen
- De Ruijsdaelstraat — weg zonder fietsvoorzieningen
- Het Spui tussen de keerlus voor het Filmhuis en de Amsterdamse Veerkade — weg met smalle fietsstroken
- De Oranjelaan — drukke weg zonder fietsvoorzieningen
- De Van Maanenkade en de Bontekoekade tussen het Rijswijkseplein en de Bontekoestraat — wegen zonder fietsvoorzieningen
- De Scheldestraat en de Pletterijstraat tussen de Pletterijkade en de Weteringkade — weg zonder fietsvoorzieningen
- De Kalvermarkt, Fluwelen Burgwal en de Herengracht — wegen zonder fietsvoorzieningen
- De Prinsessegracht tussen de Herengracht en het Korte Voorhout — weg zonder fietsvoorzieningen
- De Zwarteweg en de Oranjebuitensingel tussen de Herengracht en de Schedeldoekshaven — wegen zonder fietsvoorzieningen
Stadsdeel Laak
- De woonstraten binnen de driehoek Rijswijkseweg – Jan van der Heijdenstraat – Van Musschenbroekstraat in de Noordpolderbuurt hebben nog een 50 km/uur-regime.
- De Van Zeggelenlaan — weg zonder fietsvoorzieningen met haaks gestoken parkeren aan beide kanten
Stadsdeel Haagse Hout
- De Groenhovenstraat — weg zonder fietsvoorzieningen
- De Van Soutelandelaan tussen de Van Hogenhoucklaan en de Van Alkemadelaan — weg zonder fietsvoorzieningen
- De Van de Burchlaan — weg zonder fietsvoorzieningen
- De Bronovolaan — weg zonder fietsvoorzieningen
- De Waalsdorperweg en Theo Mann-Bouwmeesterlaan — weg met buslijn zonder fietsvoorzieningen of met smalle fietsstroken naast geparkeerde auto’s
- De Else Mauhslaan — weg met buslijn zonder fietsvoorzieningen
- De Hart Nibbrigkade tussen de Benoordenhoutseweg en de Wassenaarseweg — weg zonder fietsvoorzieningen
- De Theresiastraat tussen de Prins Clauslaan en de Laan van Nieuw Oost-Indië — drukke weg met buslijn in winkelgebied zonder fietsvoorzieningen
- De Wilhelmina van Pruisenweg en de Anna van Hannoverstraat — wegen zonder fietsvoorzieningen
- De Anna van Saksenlaan — weg zonder fietsvoorzieningen
- De Bordewijklaan — weg zonder fietsvoorzieningen
Stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg
- Industriegebied met de wegen Laan van Haamstede, ILSY-plantsoen, Laan van Waalhaven en Laan van Deelen — wegen zonder fietsvoorzieningen
- Industriegebied met straten genoemd naar de Grote Rivierenbuurt — wegen zonder fietsvoorzieningen
- De Dwarskade — weg zonder fietsvoorzieningen
- De Brasemdam, de Barbeeldam de Meivliegsingel en de Kokkelsingel — wegen met smalle fietsstroken deels langs geparkeerde auto’s
- De Vrouw Avenweg — weg met fietsstroken naast geparkeerde auto’s
- De Molenpolderstraat — weg zonder fietsvoorzieningen
- De Roeleveenseweg — weg zonder fietsvoorzieningen
Geplande verbeteringen
Gelukkig zijn er ook plannen om de fietsvoorzieningen te verbeteren en/of de maximumsnelheid te verlagen op (delen van) enkele verkeersaders.
- De Ruychrocklaan, Cees Laseurlaan, Van Hogenhoucklaan, Adriaan Goekooplaan, Cremerweg, Vroonhoevelan, Nederhoflaan, Schaarsbergenstraat, Terletstraat, Goudenregenstraat en Pletterijkade worden afgewaardeerd tot 30 km/uur.
- De Alexanderstraat, een weg met klinkerbestrating en busverkeer zonder fietsvoorzieningen, wordt naar verluidt afgewaardeerd tot 30 km/uur.
- De Zeestraat — een drukke gebiedsontsluitingsweg met smalle fietsstroken of geen fietsvoorziening, deels langs geparkeerde auto’s — wordt afgewaardeerd tot 30 km/uur.
- De ventweg van de Benoordenhoutseweg tussen de Laan van Clingendael en de Hart Nibbrigkade — een weg zonder fietsvoorzieningen — wordt afgewaardeerd tot 30 km/uur.
- De Zoutmanstraat heeft inmiddels een maximumsnelheid van 30 km/uur en wordt heringericht.
- De Vondelstraat en de Torenstraat, gebiedsontsluitingswegen met fietsstroken, krijgen vrijliggende fietspaden
- De woonstraten binnen de vierhoek Theresiastraat – Laan van NOI – Bezuidenhoutseweg – Carel Reinierszkade in de buurt Bezuidenhout-Oost die nog een 50 km/uur-regime hebben worden heringericht en krijgen een 30 km/uur-regime.
- De woonstraten binnen de vierhoek Loevesteinlaan – Lichtenbergweg – Hillenraadweg – Cannenburglaan in de buurt Moerwijk-Zuid die nog een 50 km/uur-regime hebben worden heringericht en krijgen een 30 km/uur-regime.
- De Laan van Eik en Duinen en de Jan van Beersstraat worden heringericht als erftoegangsweg.
- De Monstersestraat tussen de Loosduinsekade en de Delftselaan krijgt een tweede vrijliggend fietspad.
- De Kneuterdijk, het Buitenhof en de Hofweg worden heringericht als 30 km/uur-straten.
- De Hoefkade en omgeving wordt autoluwer gemaakt in het kader van het project Loper Oude centrum en wordt heringericht als 30 km/uur-straat in het kader van het sterfietsproject Binnenstad – Rijswijk.
- De Rijnstraat tussen de Bezuidenhoutseweg en Den Haag Centraal wordt heringericht.
- De Theresiastraat tussen de Laan van Nieuw Oost-Indië en de Carel Reinierszkade wordt heringericht en krijgt een maximumsnelheid van 30 km/uur.